Dé studietips die jij nodig hebt!

Voor velen is of het examen net voorbij – ook het tweede tijdvak – en voor sommige is de tentamenweek ook weer voorbij. Een aantal zal er nu middenin zitten, maar voor mij, begint hij morgen pas. Het is echter heel moeilijk om je kamer, bureau en hoofd netjes te houden deze weken. Zo extreem veel deadlines, toetsen en stof, maar veel te weinig ruimte in je hersenen en kamer. Daarom wil ik vandaag even wat tips met jullie delen over hoe jullie het best je tentamen week doorkomt!

Laat ik maar meteen beginnen met de meest voor de hand liggende tip die een mens kan bedenken: begin op tijd! Dit is simpelweg de sleutel naar succes (wat school betreft dan). Als je uit blijft stellen en alles bewaart voor de 2 dagen voor het tentamen ga je het niet redden – voor 95% van de mensheid dan. Of je nou samenvattingen maakt of gewoon oefent tot je erbij neervalt – of in mijn geval allebei – het is gewoon heel belangrijk op tijd te beginnen. Neem maar van mij aan dat je geen 7 hoofdstukken economie samengevat en geleerd krijgt binnen anderhalve dag.

Dit brengt me heel snel naar mijn volgende punt: maak ‘to-do’ lijstjes. Er zijn super veel plekken waar je blokken kan kopen daarvoor, zoals bij HEMA of een onlinewebshop. Zo zorg je ervoor dat je op kan schrijven wat je moet doen en wat je kan doen op een dag. Dit hoeft niet alleen school gerelateerd te zijn: ik schrijf álles op mijn lijstjes. Werk, therapie, school en alle andere onzin die in mijn leven komt kijken.
Ten derde is het belangrijk om deadlines te stellen voor jezelf: “Wanneer wil ik project X afhebben?” Dit moet je volledig voor jezelf doen. Jij weet zelf het beste hoe lang je nodig hebt om voor een toets te leren, dus dan kan je inplannen wanneer je begint. Hier heb ik een hele goede tool voor gevonden: De studieplanners van emmastudies.com. Zij is een studente die alles enorm goed inplant – en de beste studiemethodes ooit – en ook zelf studieplanners ontworpen heeft. Deze gebruik ik zelf: ‘Week at a glance’ en ‘Weekly study planner’. Bij de studieplanners gebruik ik met tijden om mijn globale samenvatting te geven van mijn week: hier staat alles aangegeven met een kleurtje. Op degene zonder tijden, plan ik alles in, maar dan gedetailleerd. A glance at a week, gebruik ik vooral om mijn dag in te plannen en daarnaast schrijf ik vaak motiverende quotes op, om mezelf nét iets productiever te maken.

Daarnaast is het heel belangrijk om je werkplek netjes te houden: dit zorgt ervoor dat je niet afgeleid wordt van je studeren. Zorg dat afleidende objecten zoals een telefoon, laptop en dergelijke niet in de buurt liggen, het beste is zelfs in een andere kamer – tenzij je ze echt nodig hebt, maar meestal is dat niet zo. Daarnaast is het ook nog beter om je werkplek te scheiden van je rustplek. Leer dus niet in bed, en kijk ook geen series aan het bureau waar je aan leert – tenzij je het heel goed kan scheiden natuurlijk.

De belangrijkste tip is misschien deze nog wel: neem frequent pauze en zorg voor een vast ritme. Als je te lang achter elkaar doorleert, neem je niks meer op. Hetzelfde geldt als je tot 2 uur ’s nachts zit te blokken. Het hebben van een vast ritme zorgt ervoor dat je lichaam gewend raakt aan je levensstijl, waardoor je brein signaleert wanneer je productief moet zijn en wanneer je kan rusten. Dit werkt beter dan verwacht.

Nou goed, ik breid er maar weer eens een einde aan. Ik hoop dat jullie deze tips gaan onthouden – en gebruiken – nu, of in de toekomst. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.

Plaats een reactie