De balans van het leven

Balans vinden, is iets wat ieder mens nodig heeft. Te veel doen is niet goed, maar te weinig ook niet. Beide kunnen negatief zijn op je stemming. Er is dan ook onder psychologen een fenomeen uitgevonden, om de juiste balans te vinden in het leven. Deze wordt onder andere gebruikt voor sombere/depressieve mensen, maar hij is zeker toepasselijk voor iedereen. Hoe ik hieraan kom? Deze methode van balans zoeken, komt nog uit de tijd dat ik bij mijn POH-GGZ kwam, bij mijn huisartsenpraktijk, maar ik ben van mening dat dit zeker iets is wat iedereen gelezen en gezien moet hebben. Het zou zelfs nog beter zijn als het onthouden en toegepast wordt. Welkom bij de kruk.

De kruk bestaat uit drie poten. Dit is dan te verklaren aan het feit, dat de kruk snel omvalt, indien één van de poten wegvalt – dit weet een aantal van jullie nog wel aan het wippen op de basisschool en vervolgens keihard op je bek gaan en uitgelachen worden door de klas. Het is dus belangrijk dat de kruk dus in balans blijft: oftewel, alle poten moeten in balans zijn. Ze moeten perfect bij elkaar passen.

De eerste poot van de kruk is ‘structuur en regelmaat’. Dit houdt dus in dat je bijvoorbeeld een regelmatig slaappatroon hebt, dat je regelmatig én goed eet. School, werk of sporten kunnen hier goed aan bijdragen, indien deze regelmatig (genoeg zijn). Daarnaast is het ook belangrijk dat dingen voldoening geven, een reden om uit bed te komen.

De tweede poot is ‘ontspanning en rust’. Deze spreekt vrijwel voor zichzelf, lijkt mij. Het is belangrijk dat iemand na een moment van inspanning, even een rustmoment pakt. Dit geldt voor zowel fysieke als mentale inspanning. De energie die je hebt verbruikt aan een activiteit, moet gecompenseerd worden met rust. Dit kan bijvoorbeeld door en boek te lezen, of door te wandelen. Het is het beste als er geen prikkels zijn – zoals televisie, laptop of telefoon.

De laatste poot van deze kruk is ‘plezier en afleiding’. Dit betekent dat er naast nuttige activiteiten en rust ook nog ruimte moet zijn voor leuke en plezierige activiteiten. Hierbij is het belangrijk dat je uit de dagelijkse sleur halen en plezier geven. Dit kunnen dus dingen zijn zoals uit eten gaan met vrienden, winkelen of naar de bioscoop gaan. Zolang ze je maar uit je routine halen (maar niet te veel).

Het kan natuurlijk zo zijn dat een aantal activiteiten bij meerdere poten horen, zo hoort waterpolo voor mij bij ‘structuur en regelmaat’ én bij ‘plezier en afleiding’. Deze kruk gaat geheid helpen naar een gestructureerd leven, waarin somberheid minder snel gezien wordt.

(Nog even een korte bronvermelding om juridisch verantwoord te zijn: ik heb mijn informatie deels van mijn POH-GGZ gekregen en gehaald uit het artikel ‘overwinnen van somberheid’ geschreven door Errez Bar en Lida Bontekoning).

Ten slotte wil ik nog even zeggen dat ik in de vakantie mijn hele blog een upgrade ga geven, met nieuwe topics, categorieën en alles wat in mij opkomt!

2 gedachten over “De balans van het leven

Plaats een reactie